Projekt VIPSKILLS jest odpowiedzią na rosnącą konieczność zmian w systemie szkolnictwa wyższego ze względu na rozwój w sektorze budowlanym, wzrost dostępności technologii informatycznych, potrzebę mobilności i sprostania oczekiwaniom pracodawców.
Naszym celem jest rozwijanie umiejętności, które pomagają przeprowadzać kompleksowe analizy z uwzględnieniem różnych aspektów: technicznych, ekonomicznych, ekologiczne, społecznych, klimatycznych i prawnych w celu wyboru optymalnego rozwiązania. W dzisiejszych czasach zdolność twórczego myślenia, umiejętności językowe i współpracy w grupie są niezbędne na międzynarodowym rynku pracy. Od inżynierów pracujących w sektorze budownictwa i systemów sanitarnych oczekuje się nie tylko projektowania, ale również doradztwa energetycznego, dlatego absolwenci studiów technicznych powinni umieć dzielić się swoją wiedzą z inwestorami, proponować rozwiązania umożliwiające redukcję zużycia energii.
Aby osiągnąć cel projektu utworzone zostało konsorcjum z aktywnym udziałem 3 uczelni:
Politechnika Białostocka (BUT) | |
University of Cordoba (UCO) | |
Vilnius College of Technologies and Design (VTDK) |
i stowarzyszenia inżynierów:
Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa (PZiTB) |
Współpracujemy także z kilkoma firmami z Polski i Hiszpanii, na przykład:
De Dietrich Heating Technic | |
Purmo Rettig Heating | |
NIBE-BIAWAR | |
Sankom | |
CIAC – Centro de Innovación Andaluz para la Construcción Sostenible | |
Grupo MAGTEL | |
AFAR Asociación de Fabricantes Andaluces de Refrigeración y Climatización |
W pierwszej kolejności zostaną przeprowadzone dwa szkolenia dla grupy 16 nauczycieli,. Pierwsze z nich będzie dotyczyło tworzenia modułów i przeprowadzania zajęć w systemie e-learningowym, a drugie podwyższy kwalifikacje kadry do nauczania w językach obcych. Wspólne szkolenia będą ponadto okazją do wymiany wiedzy na temat nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałów, źródeł energii oraz innowacyjnych rozwiązań w zakresie ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i przygotowania ciepłej wody. Szkolenia przyczynią się też do nawiązania współpracy dydaktycznej i naukowej między instytucjami.
Stworzymy nowatorski moduł nauczania, składający się z 2 części: zajęć w Polsce i Hiszpanii ( po 2 tygodnie), oddzielonych częścią e-learningową. Materiały i narzędzia dydaktyczne będą testowane na dwóch 24-osobowych grupach (8 studentów z każdej uczelni) w lecie 2017 i 2018, zweryfikowane i poprawione po każdej edycji szkoły letniej.
Projekt VIPSKILLS kładzie nacisk na wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i programów komputerowych, wspiera zindywidualizowane uczenie np. przez wykorzystanie materiałów dodatkowych dla osób zainteresowanych, jak również ma na celu pokazanie korzyści płynących ze współpracy międzynarodowej i multidyscyplinarnej.
Wszystkie wyniki pracy intelektualnej (syllabus, materiały dydaktyczne, moduł e-learningowy, e-laboratoria, słownik i książka) będą udostępnione nieodpłatnie na stronie projektu VIPSKILLS i zaprezentowane podczas wydarzeń upowszechniających organizowanych w 3 krajach partnerskich.
Projekt jest realizowany od 1.12.2016 do 31.05.2019.
Kontakt:
Koordynator projektu VIPSKILLS:
dr Dorota Anna Krawczyk
Politechnika Białostocka
d.krawczyk [at] pb.edu.pl
VIPSKILLS [at] pb.edu.pl